Huruvida du inför nästa vinter ska välja dubbfria däck eller ej beror till stor del på vilka förutsättningar du har som förare. Det finns tyvärr inget rakt och enkelt svar på den frågan. För att underlätta ditt val har vi framställt några för- och nackdelar!
Dubbfritt utgör en mindre hälsofara
Dubbfria däck orsakar mindre vägslitage än dubbade däck. Vägslitage leder till förorening av luften, då inandningsbara partiklar slits upp ur asfalten och kan i större utsträckning utgöra ett hot för folkhälsan. Detta är ett problem främst i storstäder jämfört med mindre bygder. I vissa områden förbjuds därför dubbdäck på grund av hälsofaran. Dubbfria däck kan därför öka dina framkomlighetsmöjligheter.
Dubbfritt utsätts för mindre slitage
Dubbdäck som används regelbundet på asfalt försämras snabbare än dubbfria, t.ex. genom att förlora sina dubbar. I områden där vägar sällan täcks av snö under vintern, som i södra Sverige, kan dubbfria däck därför hålla längre.
Dubbfritt har mindre rullmotstånd på asfalt
En bil behöver inte använda lika mycket energi för att ta sig fram när rullmotståndet är mindre. I längden spar man bensin på att använda dubbfritt om man kör mycket på asfalt under vintern.
Dubbfritt har sämre grepp på is
Utan dubbar blir greppet på hala ytor avsevärt sämre- i områden där det ofta formas is och risken för halka är stor kan dubbfritt utgöra en säkerhetsrisk. Längre bort från storstäder, speciellt i norra Sverige, är dubbdäck bättre anpassade för att klara av stränga vintrar.
Dubbfritt är mindre användbart för äldre bilar
Tillsammans med dubbfritt rekommenderas det att en bil utrustas med antisladdsystem. För bilar som inte har det kan dubbfritt utgöra en säkerhetsrisk även på planytor som annars skulle anses säkra. För bilar utan antisladd rekommenderas därför dubbade däck.
Hoppas denna text kunde hjälpa dig på vägen!
Senaste omdömen