När du skall kontrollbesikta din bil så kan det vara bra att kolla så att du inte har eventuell skada eller ett slitage som kan ligga till grund för en tvåa. Om du får en tvåa så skall denna åtgärdas och du skall göra en efterkontroll, vilket kostar pengar. Men om du istället gör en enkel kontroll innan så kan du slippa detta.
Nu finns inte ettor och tvåor längre, utan saker som måste åtgärdas, vanligtvis kallad tvåa, med eller utan återbesök. De utan återbesök, måste ändå åtgärdas, även om de är mindre allvarliga och skulle man inte åtgärdat dem ett år senare så blir det återbesök.
Vanliga fel som oftast leder till en 2:a vid kontrollbesiktning.
- Vindrutetorkare ej fungerar
- Spolarvätska slut
- Belysning ur funktion, även nummerplåtslampor
- Tuta ur funktion
- Bilbälten inte går att dra ut eller att de inte drar som de ska
- Varningstriangel saknas
- Däckens mönsterdjup är under gränsvärdet på 1.6 mm
- Backspeglar är trasiga, saknas eller inte sitter fast
- Oljenivå i motorn är för låg
- Löstagbar dragkrok inte finns i bilen, eller dess nyckel
- Motorlampa lyser, oavsett fel
- Stenskott i framruta
Självklart finns det en hel del andra fel som kan leda till återbesök men dessa kan vara lite svåra att lista eftersom de kan skilja sig från bil till bil. Om du har en äldre bil så kan t.ex. rost ställa till det rejält. Andra vanliga fel är drivknutar som glappar, krängningshämmare som inte längre hämmar krängningar.
I dagens moderna bilar så är sällan för höga utsläppsvärden något att oroa sig för men i äldre bilar så kan även detta bli en överraskning.
Du kan hos en del besiktningsstationer utföra en förbesiktning. På så vis kan du få reda på om det finns fel som behöver åtgärdas innan själva besiktningen.
Senaste omdömen